lauantai 14. helmikuuta 2015

JOJO!

Viimeisin painonpudotukseni ei ollut ensimmäinen kertani, sillä elämääni mahtuu useampikin laihdutuskuuri.

2002, laihdutin 95 kilosta 77 kiloon.
2006, laihdutin 110 kilosta 92 kiloon.
2009 laihdutin 120 kilosta 110 kiloon.
Ja nyt 2013-2014 laihdutin 130 kilosta 84 kiloon.

Syy tuohon on valintani istua tietokoneen ääressä ja  kuriton syöminen! Takavuosina minulla oli usein tapana mennä koululle pari tuntia aikaisemmin ennen oppituntien alkua, että ehtisin tehdä erinäisiä projekteja eteenpäin. Muistan sen yhden kerran, kun käsikirjoitusopettaja morjesti minulle lähtiessään kotiin koululta. Minä jäin silloin jatkamaan töitä ja kello oli jotain 22-23 paikkeilla. Sitten seuraavana aamuna klo 7:00 hän morjesti minulle taas ja sekunnin päästä tuli huvittuneena kysymään, että olenko ollut töissä koko yön. Näinhän ei tietenkään ollut, koska koululta piti poistua ennen hälytysten päälle menoa, mutta palasin töihin heti niiden mentyä pois päältä. Siinä välissä ehti nukkua… vähän.

Mutta pelkkä työskentely ei ole ollut syynä jojoiluuni, vaan siitä mitä tietokoneen ääressä on tullut naposteltua. Pitkien opiskelu- ja työpäivien lomassa tietokoneen eteen on tullut helposti tuotua karkkipussi tai energiajuomaa. Nyt olen tosin viisastunut ja en enää lastaa energiajuomia ja karkkeja koneen työpisteelle. Esimerkiksi eilen tein pitkän työpäivän ja istuin studiolla leikkaamassa markkinointivideota. Naposteltua tuli eilenkin, mutta kaloririkkaan sonnan sijasta söin hedelmiä. Koetan myös varata paljon unta, että minun ei tarvitse pysyä hereillä energiajuoman turvin.

Jojoiluun ei ole enää paluuta, mutta viime syksynä katsoin elämääni taaksepäin ja mietin sitä. Kaikki tuo jojoilu inspiroi minua luomaan jotain uutta ja yhdeltä istumalta piirsin sarjakuvahahmon omista huonoista tavoistani.
 © 2015 Jaakko Talvitie. All rights reserved. 
Tämä on Jojo, ikuinen laihduttaja! Vanha minä, joka keksii tekosyyn lykätä kuntoilun aloittamista ja näkee vaivaa saavuttaakseen jotain itselleen mielenkiintoista sekä kivaa. Jojon ajatusmaailmaan heijastin kaiken sen mitä nykyään vältän parhaani mukaan. 


 Jojo – Motivaation pula. © 2015 Jaakko Talvitie. All rights reserved.

Yllä oleva strippi osoittaa, että vaikka ihminen olisi kuinka naatti, niin kunnon motivaatio saa aina kummasti potkua koneeseen. Tämä pätee niin treenaamiseen kuin muuhunkin elämään. Jos jokin tavoite ei meinaa onnistua, niin koetan löytää näkökulman ja yritän uudestaan.

Erinomaista ystävänpäivää kaikille ja tsemppiä!

-Jaakko


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.